Ord Om Criterion

Criterion Collection på norsk

The Naked Kiss

The Naked Kiss (Criterion nr. 18)(Blu-ray)

1964 – Samuel Fuller (svart-hvitt)

Kellys kamp

Nivå 1 (uten spoilers)

En kvinnelig prostituert banker opp sin hallik og starter på nytt i en liten småby. Først sjekker hun opp en mer enn villig politimann. Det er hennes første og siste jobb av det gamle slaget i byen. Nå vil hun forandre seg.

Nivå 2 (med spoilers)

Nesten alle Samuel Fullers filmer har dette B-preget over seg. Hva nå det er. Dramatiske, tydelige og effektive fortellinger. For ikke å glemme sjokkerende. I så henseende er starten på The Naked Kiss klassisk Samuel Fuller. Vi begynner filmen midt inne i en slåsskamp. Dramatisk nok, men i tillegg det er en kvinne som grundig banker opp en mann. Som om ikke det var nok, føler vi det som om det er vi som slåss med henne fordi hun denger løs på kameraet. Og plutselig klarer han å rive av henne håret, og det viser seg at den unge kvinnen er skallet. Typisk Samuel Fuller…

Det er bemerkelsesverdig at en film som The Naked Kiss, som tar opp såpass mange kontroversielle temaer, aldri bruker stygge ord i dialogen. Ofte ser man vel at desto styggere temaer, desto styggere språk. Det viser oss at Fuller har ting han vil ta opp og belyse, og ikke primært går for sjokkeffekten. Mannen er kompleks, med flere sider ved sine filmer. Han behersker både det lette og det litt tyngre. Men han er aldri subtil. Strykere og easy listening preger lydbildet når Kelly ankommer småbyen og i de lykkeligere delene av livet hennes. Dette blir kontrastert av røffere scener. Men det føles allikevel påklistret.

Det er litt vanskelig å gripe hva som ligger i et ”naked kiss”. Det originale uttrykket er et ”iron kiss”, men produsenten følte ”naked kiss” hørtes bedre ut. Det har noe med følelsen man har ved det første kysset, om det føles riktig eller ikke, og om personen er bra for deg eller ikke. I filmen henspiller det på kysset mellom Kelly og Grant, hvor hun underveis løfter han opp, vurderer ham og så gir seg hen.

The Naked Kiss tar opp flere temaer. Fordommer, pedofili, prostitusjon og hensynsløshet. Men først og fremst er temaet hykleri. Den ærlige og hardtarbeidende politimannen Griff kjøper sex av Kelly, for så å nekte henne å selge sex i byen. Det er vel ganske nært toppen av hykleri, spør du meg. Fordommene som han utøser over Kelly er ganske så nådeløse. Hun vil jobbe med barn på sykehuste kun for å selge seg til legene der. Hun bondefanger hans venn Grant. Og hun dreper ham fordi han ikke ville gifte seg med henne. At hun faktisk vil forandre seg og være et moralsk menneske er ham uforståelig.

I følge Griff befinner en prostituert seg på bunnen av rangstigen og menneskeverdet. Til og med halliken hennes er mer troverdig kan man få inntrykk av. Han akter å bruke ham som vitne mot henne i rettsaken. Dette er en mann som har lurt penger fra de prostituerte som jobber for ham, straffet Kelly ved å barbere hodet hennes og satt ut ordre om å kaste syre i ansiktet hennes. Derfor måtte hun forlate byen.

Kelly viser stor styrke når hun bygger opp igjen livet sitt med ny jobb og nytt sted og bo. Hun settes stor pris på av mange, som kommer tydelig frem på slutten av filmen, men også i måten hun vises tillit på tidligere. Men Griff ligger over henne som en skygge og vil ha henne ut av byen. Gjerne bare over elva til nabobyen, og helst til horehuset der. For da har han holdt byen sin ren, men fremdeles kunne ha tilgang på henne.

Grant er byens playboy og kommer fra en meget rik familie. Allikevel frir han til Kelly, selv etter hun forteller om sin fortid. Kelly overrasker ham da han er på nippet til å forgripe seg på et barn, og dreper ham. Hun kom over for å vise ham brudekjolen. Etter å ha drept ham, pakker hun ned igjen kjolen mens hun ser seg rundt i rommet. Alt dette kunne vært hennes liv. Med uttrykksløst ansikt kaster hun et blikk på alt det flotte. Hun vil aldri få et slikt liv, og er tilbake på null igjen. Den gamle hardheten fra et tøft liv som prostituert skinner gjennom.

Vi får forklaringen på hvorfor Grant velger å gifte seg med en tidligere prostituert fra Grant selv. Han ser på henne som abnormal, som like syk som han selv og at de sammen kan ha et flott liv, hvor han tydeligvis skal fortsette som utøvende pedofil. Han føler at hun kan elske ham. Både denne og naboutgivelsen i Criterion, Shock Corridor (nr 19), er gode eksempler på engasjerende, dramatiske og tankefulle filmer som er meget godt laget. De er filmer man husker, om de er aldri så mye B-filmer.

Lyd og bilde

Bildet er i 1.75:1. Jeg ble veldig begeistret for bildekvaliteten. Ingen synlige skader, veldig god gjengivelse av filmkorn. Nydelig svart-hvitt foto. Veldig, veldig bra. Printen har denne spesielle filmfølelsen ved seg. Det kribler i filmkorn i ansikter og vegger. Lyden er nesten like bra som bildet. Kraftfullt monospor som er klar og dynamisk. Formidler den sentimentale musikken flott.

Ekstramaterial

New video interview with star Constance Towers by film historian and filmmaker Charles Dennis: 29 minutter langt intervju med hovedrolleinnehaveren. Godt og lærerikt om arbeidsmetodene til Fuller. Spesielt kan vi legge merke til at hun avviser at hun måtte rake av seg alt håret. Ved hjelp av en gummihette og riktig lyssetting ser hun skallet ut. Dette står i sterk kontrast til hva Samuel Fuller skriver i sin selvbiografi. Han skriver at Towers uten å blunke barberte seg på hodet når han spurte henne om det. Dette tilfellet viser oss at man må ta Fuller med en klype salt. Han overdriver og lyver der hvor det gjør hans historier mer spennende. Det ser man tydelig i de mange intervjuene som er tilgjengelig med mannen. Han snakker i store vendinger, ler kraftig og dyrker et slags machoideal. Hadde han hatt mobiltelefon, ville alle tekstmeldingene fra ham vært med store bokstaver.

Excerpts from a 1983 episode of The South Bank Show dedicated to director
Samuel Fuller: Intervjuet gjøres hjemme hos Fuller, i et kombinert lager og kontor. Alle mulig rare gjenstander og bilder er samlet her. ”En kvinne er bare et manus, mens en sigar er en film”. Denne halvtimen må sees. Fuller får boltre seg i seg selv, så å si. For en type! Overtøff. Som da han vil gi medalje til tyskeren som skjøt ham i krigen. Det var jo han som gjorde det han skulle. I stedet får Fuller medalje for å bli såret. Absurd, mener han. Påstår at han gikk til obersten med dette.

Interview with Fuller from a 1967 episode of the French television series Cinéastes de notre temps: Det blir en del repetering fra forrige dokumentar. Det er også ganske dårlig svart-hvitt bildekvalitet. Viktigst her er at han satser på kameraoperatørene sine, og lar skuespillerne boltre seg innenfor rammene. Kameraoperatørene må henge med. Fuller er også veldig opptatt av at noe må skje på skjermen hele tiden, ellers kjeder han seg.

Interview with Fuller from a 1987 episode of the French television series Cinéma cinémas: Dette tretten minutters intervjuet er bygget opp ved at Fuller viser oss fotografier og forteller historier rundt det. Noen av de små historiene er ganske underholdende.

Original theatrical trailer: Dramatisk. Selvfølgelig. Som regissøren.

Illustrations by cartoonist Daniel Clowes and a booklet featuring an essay by critic and poet Robert Polito and excerpts from Fuller’s autobiography, A Third Face: My Tale of Writing, Fighting, and Filmmaking: Heftet består av to tekster og de flotte illustrasjonene til Clowes som har laget bluray-coveret. Begge tekstene er interessante. Spesielt Fuller sitt, siden vi her klarer å ta han i løgn når vi sammenligner innholdet med det som sies i intervjuet med Towers. Polito går dypt inn i filmen og viser oss mekanismene i småbylivet og forholdet mellom aktørene.

Advertisements

juni 2, 2011 - Posted by | Filmer |

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: