Ord Om Criterion

Criterion Collection på norsk

Modern Times

Modern Times (Criterion nr. 543)(Blu-ray)

1936 – Charlie Chaplin (svart-hvitt)

Moderne ulvetider

Nivå 1 (uten spoilers)

The Tramp er tilbake som ansatt på en fabrikk, hvor han jobber ved det moderne samlebåndet. Han får føle det moderne samfunnets fremmedgjøring på kroppen og kastes ut i velkjente problemer og situasjoner. Modern Times er en av Chaplins mest samfunnskritiske filmer.

Nivå 2 (med spoilers)

I 1936 hadde lydfilmen vært til stede i nesten 10 år, og stumfilmen var i praksis død. Men Charlie Chaplin lagde Modern Times, som egentlig er nok en stumfilm fra hans hånd, og den siste før han gikk over til lydfilm han også. Han hadde alltid vært en innovatør, og hadde en sterk frykt for å bli passé. Allikevel lager han altså stumfilm en gang til.

Det vil si, helt uten tale er den ikke. Men all tale i filmen kommer via maskiner, som videomaskiner, innstruksjonsmaskiner eller radio. Bortsett da fra anledningen publikum får høre Chaplins egen stemme på film for første gang. Han synger en sang i cafeen, men selv da må han gjøre det på sin måte. Teksten er en slags tulleitaliensk. Kanskje et lite stikk til de som insisterer på lydfilmens fortreffelighet.

På sine reiser rundt om i verden som kanskje den mest kjente av alle artister, så Chaplin vanlige menneskers levekår og virkningen av depresjonen som følge av krakket på Wall Street-børsen. Dette gjorde ham betenkt og førte til en mer sosialt engasjert regissør. Han begynte også å snakke om sosiale problemer i taler og artikler. Dette skulle etter hvert skade hans forhold til USA, og han levde i mange år i Sveits. Dette sosiale engasjementet er meget tydelig i Modern Times. Han hadde vært gjest hos Henry Ford og fått en omvisning på Ford-fabrikken av Ford selv. Chaplin likte ikke det han så. Det er neppe noen tilfeldighet at fabrikkdirektøren i Modern Times er bemerkelsesverdig lik Henry Ford. Ford var kjent for å hente inn unge menn fra gårder i USA til fabrikkene. Etter få år fikk mange nervesammenbrudd ved samlebåndet. Så også med The Tramp i filmen. Tror neppe Henry Ford kunne være glad for denne filmen…

Modern Times er en fantastisk blanding av morsomme scener og god historiefortelling, samtidig som filmen har et budskap den gjerne vil formidle. Det blir god film av slikt. Det er forresten påfallende å se hvem som er skurken i mange av Chaplins filmer. Ofte er det Loven, med sine evig jagende politibetjenter. De er voldsomme og løper ofte de mer velstående sitt ærend i kampen mot den lille mann. Og The Tramp sier i denne filmen som han gjør i The Kid at han ikke vil ut i samfunnet igjen. I Modern Times vil han heller sitte i fengsel. Kanskje sier det oss noe om Chaplins eget syn på det samfunnet som amerikanerne har bygget opp.

Maskiner blir i filmen framstilt som et onde, men Chaplin mente at det var kun når de ble brukt for å maksimere profitt at de var et problem. Han var tilhenger av teknologi, men det måtte brukes i samfunnets interesse. Depresjonen blir et viktig bakteppe i filmen. Vi ser at fabrikken har gått konkurs når han slipper ut av fengselet og han havner ufrivillig i demonstrasjoner som har trefninger med politiet. Dette har forbindelser til de mange stygge episodene med politivold i sammenheng med demonstrasjoner i USA i tidligere år. Politiet brukte gevær og maskingevær mot streikende ved fabrikker og i et tilfelle drepte de to og såret 200 streikende arbeidere. Men Chaplin var nok ikke politisk motivert, han uttrykte heller en menneskelig indignasjon i filmene sine. Han identifiserte seg med mennesker som gikk sultne, og med barn på barnehjem. Han hadde selv opplevd begge deler. Derfor spiller mat en så stor rolle i filmene hans, og gutten i The Kid er et barnehjemsbarn.

I Modern Times får The Tramp sin ledsagerske i The Gamine. Hun var skuespillerinnen Pauline Goddard som var Charlie Chaplins kjæreste i 10 år. Hun spilte også i The Great Dictator, Chaplins parodi på Adolf Hitler. I filmen opplever de å få jobb og drømmer om en felles framtid. Dette blir fremstilt i en drømmende sekvens, som inneholder mange urealistiske forhåpninger. Men den store trusselen mot drømmelivet deres er igjen Loven, som sørger for at de mister jobbene sine.

Noen innvender mot Modern Times at den egentlig ikke er en langfilm, men heller en sammensetning av kortfilmer. Det er en valid observasjon, da det er en distinkt inndeling av episodiske hendelser. Men hva så?

Lyd og bilde

Det er fantastisk å kunne se så gamle filmer i slik god stand. Råmaterialet må ha blitt godt tatt vare på, for dette bluray-bildet er stort sett forbløffende godt. Fin dybde og detalj, og lite skader. En litt røff scene, hvor det opprinnelige materialet må ha vært i dårlig stand. Topp utgivelse, både lyden i mono og bildet i 1.33:1.

Ekstramateriale

New audio commentary by Charlie Chaplin biographer David Robinson: Meget informativt spor. Litt om filmens mening og Chaplins liv. Han påpeker at cafeen tilfeldigvis og meget beleilig har blitt tømt for gjester under fluktscenen, og fremstiller det som en feil av Chaplin. Der er jeg uenig, for det ser mer ut som om gjestene er ute på gulvet og danser alle mann, som de var tidligere på kvelden.

Two new visual essays, by Chaplin historians John Bengtson and Jeffrey Vance: Veldig bra videoessays. Chaplin var ekstremt hemmelighetsfull angående regien. Han ville ikke ta fra publikum magien. Som regissør var Chaplin perfeksjonist og sparket skuespillere som ikke fungerte. Han så depresjonens virkninger på vanlige folk og ble etter hvert frittalende om sitt syn på samfunnet. Dette skulle få ham stigmatisert som kommunist senere og hindre hans tilbakereise til USA fra Europa. Til sammen er disse essayene på 37 minutter.

New program on the film’s visual and sound effects, with experts Craig Barron and Ben Burtt: Her går vi gjennom Chaplins visuelle tricks og hvordan musikken blir tilpasset filmen. Veldig interessant, spesielt om hvordan de plasserer små modeller nærme kameraet, slik at de går i ett med scenen. Og man trenger ikke å høre alt som skjer, kun det som er vesentlig. Dette er en 15 minutter lang dokumentar.

Interview from 1992 with Modern Times music arranger David Raksin, plus a selection from the film’s original orchestral track: Raksin beskriver hvordan han og Chaplin arbeidet sammen og at han fikk sparken etter få dager for så å bli tatt tilbake. Et middels interessant intervju på 16 minutter. Å lytte til musikken alene, gir anledning til å sette pris på hvor livlig og morsom den er.

Two segments cut from the film: Crossing the street ble slettet av Chaplin før premieren i 1936. Morsom scene hvor The Tramp konsekvent går på rød mann på grunn av misforståelser. The Tramp’s song er fullversjonen av sangen i cafeen.

All at Sea (1933), a home movie by Alistair Cooke featuring Chaplin and actress Paulette Goddard, with a new score by Donald Sosin and a new interview with Cooke’s daughter, Susan Cooke Kittredge: Stumfilm med hjemmevideokamera fra båttur med Chaplin, hans kjæreste Pauline Goddard og Cooke. Ikke så veldig interessant dette. Derimot er intervjuet med Cookes datter Susan bedre. Vi får høre om forholdet mellom de to vennene.

The Rink (1916), a Chaplin two-reeler: Typisk gammel Chaplin slapstickhumor. 25 minutter lang.

For the First Time (1967), a short Cuban documentary about first-time moviegoers seeing Modern Times: Dette var en spesiell og fin dokumentar. I fjellene på Cuba fantes det i 1967 landsbyboere som aldri hadde sett en film. Disse fikk sjansen til å se Modern Times via en omreisende kinobuss. Det var flott å se innlevelsen og latteren til menneskene når filmen rullet på lerretet.

Chaplin Today: “Modern Times” (2003), a program with filmmakers Jean-Pierre and Luc Dardenne: En 27 minutter lang dokumentar hvor filmskaperne og brødrene Dardenne deler sine erfaringer og impulser fra Chaplin med oss. Meget bra.

Three theatrical trailers: Den engelske traileren var god. Den franske hadde meget dårlig bilde, og var dubbet. Tyskerne hadde laget en bisarr trailer. Utrolig analytisk i formen, med filmekspert som satt i en sofa og fungerte som vert. Traileren var dubbet til tysk. Dette var jo bare noen få år før andre verdenskrig, og må nok sees i lys av det.

A booklet featuring an essay by film critic Saul Austerlitz and a piece by film scholar Lisa Stein that includes excerpts from Chaplin’s writing about his 1930s world tour: Austerlitz er forfatter av en bok om komedier i Hollywood og gir oss her et lite resyme av Chaplins karriere. Chaplin var livredd for å virke umoderne, allikevel lager han altså en stumfilm så sent som i 1936. Et godt essay. Lisa Stein har i sitt essay gjengitt noen av Chaplins egne tekster fra sin verdensturne.

Advertisements

desember 5, 2010 - Posted by | Filmer |

1 kommentar »

  1. fant denne listen. kansje er den av interesse.
    http://twitchfilm.com/news/2010/12/a-dozen-discoveries-from-2010.php

    Kommentar av steinar | desember 23, 2010 | Svar


Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: