Ord Om Criterion

Criterion Collection på norsk

Harlan County USA

Harlan County USA (Criterion nr. 334)(DVD)

1976 – Barbara Kopple (farger)

Streik!

Nivå 1 (uten spoilers)

I 1975 følger et dokumentarteam presidentvalget blant de fagorganiserte gruvearbeiderne. Ikke så langt unna starter en streik om organisering i Harlan County, og de velger å lage en film om det i stedet. Det resulterer i den Oscarbelønte dokumentaren Harlan County USA.

Nivå 2 (med spoilers)

Barbara Kopple har med Harlan County USA laget en medrivende og partisk dokumentar. Det er ingen tvil om at hennes sympati ligger hos de streikende gruvearbeiderne, og det er for meg uproblematisk. Dette av to grunner. Den første er at hun aldri legger skjul på det. Den andre er at hun ikke manipulerer filmmaterialet slik at fakta blir forvrengt, slik som Michael Moore dessverre gjør for eksempel i scenen med Charlton Heston i Bowling for Columbine. Derimot er hennes subjektivitet en styrke for filmen i og med at det gir henne en ubegrenset tilgang til de streikendes møter og meninger. På bakgrunn av dette har Harlan County USA blitt en unik dokumentar hvor vi er en flue på veggen i de innerste kammer av det streikendes miljø. Nå, 34 år senere, er filmen et historisk dokument fra en turbulent del av amerikansk arbeiderhistorie.

Kopple og hennes team sto i første linje med kameraet under streikevakten. De ble angrepet og slått, var i alvorlig fare for å bli skutt på og var et mål i kraft av sin rolle som dokumentarskapere. Den eneste grunnen til at de overlevde, var antagelig at ingen hadde lyst til å begå drap i ”full fargegjengivelse”, som Kopple uttrykker det.

Det tok ikke lang tid før dokumentarteamet hadde gjort seg fortjent til de streikendes tillit. Men til å begynne med ble de servert falske navn som Florence Nightingale av intervjuobjektene. Senere ble de sett på som del av gruppen, og Kopple på sin side så dem som familie og venner. Flere har hun kontakt med ennå. Denne subjektive tilnærmingen til saken gir en spesiell effekt for oss som tilskuere. Vi kommer nærmere menneskene i filmen, og det skaper en egen identifikasjon med de rammede. Hvis vi klarer å holde tungen rett i munnen, kan vi klare å se både det lille og det store bildet samtidig. Det er klart at vi må ha respekt for de gjeldende lovene og de forskjellige aktørenes oppgaver, samtidig som det er lov å gjenkjenne utbytting når vi ser det.

Gruvearbeidere på denne tiden hadde en av de farligste og hardeste jobbene i USAs arbeidsliv. Ofte fikk de ”Black Lung”, kullstøv i lungene. De døde tidlig og på slutten av livet måtte de ha hjelp av pustemaskiner. I løpet av filmen får vi høre låter om temaet laget og fremført av musikere i miljøet. Sikkerheten i gruvene var lav, med arbeidsforhold under enhver kritikk. Til tider måtte de jobbe i gruveganger kun en meter høye.

Basil Collins, som leder selskapets streikebrytere, går rundt med pistol i hele filmen. Han blir filmet idet han sikter på de streikende, men han bruker den ikke ved den anledningen. Selskapet henter inn eks-fanger av tvilsom karakter til gjenger som skal skremme vekk de streikende gruvearbeiderne. De streikende er også bevæpnet, og diskusjonen går innad i miljøet om våpen skal brukes. Det ender med at en streikende blir skutt og drept. Det at Lawrence Jones blir drept av Bill Bruner er vendepunktet i streiken. Det blir ikke det blodbadet som mange fryktet etter dette, og konflikten ender med kontrakt for de streikende.

Lyd og bilde

I slike filmer som dette spiller bildekvaliteten mindre rolle enn i andre filmer. Her er det kun historien som er viktig, og hva filmteamet klarer å gripe av øyeblikk. Allikevel er det et ganske godt bilde vi får presentert. Til tider røft og kornete, med håndholdt kamera under de dramatiske scenene. Mørke partier er mer trøblete enn vanlig, siden man ikke har tid til å sette opp ting i forkant. Alt i alt absolutt godkjent. Lyden har mange av de samme utfordringene, men den er heller ikke noe problem. Bildet er i 1.78:1.

Ekstramateriale

Audio commentary by Kopple and editor Nancy Baker: Meget engasjert og levende kommentert av regissør og klipper. Mange personlige fortellinger fra produksjonen, og utfyllende om de scenene vi ser. For eksempel får vi høre at Basil Collins fiklet med en pistol mens de filmet samtalen med ham i bilen. De var nervøse for at han skulle skyte dem, men de trakk seg ikke.

The Making of “Harlan County, USA,” a new documentary featuring interviews with Kopple, crew members and strike participants featured in the film: Meget god dokumentar hvor vi får innblikk i hvor mange våpen det var på begge sider, og hvor lett det kunne ha utartet. Det er også skremmende å se hvordan delstatspolitiet oppfører seg. Ingen tvil om at de løper gruveselskapets ærend.

New video interview with legendary bluegrass singer-songwriter Hazel Dickens: Hazel Dickens er representativ for grasrotbevegelsen innen denne særegne musikken. Hun laget også musikk spesielt for filmen. Hun liker ikke kommersiell musikk, for som hun sier; den mangler hjerte og sjel som den gamle musikken. Meget godt intervju.

Never-before-seen outtakes from the film: Fantastisk! Utfyllende og like interessant som det som kom med i filmen.

New video interview with director John Sayles: John Sayles er den store independent-regissøren i USA. Han har her en innsiktsfull kommentar til dokumentaren, blant annet ser han nøyere på sheriffens rolle. Høydepunkt når vi får vite at gruveselskapet ville oppgradere bostandarden til campingvogner!

A panel discussion from the 2005 Sundance Film Festival featuring Kopple and Roger Ebert: På mange måter min favoritt blant ekstramaterialet. En paneldiskusjon med blant annet Kopple og en av de store filmkritikerne i USA de siste 40 år, nemlig Roger Ebert. Han mener at Harlan County USA var en viktig film da, og kanskje enda viktigere nå siden utviklingen for arbeidere har gått feil vei.

Original theatrical trailer: En typisk dramatisk trailer om gruvearbeidere som ville organisere seg og et selskap som nektet. Streik!

New essays by film scholar Paul Arthur and music journalist Jon Weisberger: To gode essays som ser dokumentaren i en større sammenheng.

Advertisements

august 19, 2010 - Posted by | Filmer |

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: